Kerja Kursus Pengajian Am 2017
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PELAJAR-PELAJAR TINGKATAN ENAM SHAH ALAM MEMBUAT PEMBELIAN ATAS TALIAN
1.0 ABSTRAK
Kajian
ini dijalankan adalah untuk mengkaji faktor-faktor yang memperngaruhi
pelajar-pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam (KTESA) membuat pembelian atas
talian. Objektif kajian ini ialah adalah untuk mengenalpasti jenis barangan
yang menjadi pilihan dalam kalangan pelajar di KTESA untuk dibeli secara dalam
talian dan mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi para pelajar di KTESA untuk
membeli barangan secara dalam talian. Kawasan Kolej Tingkatan Enam Shah Alam,
Seksyen 24 dijadikan sebagai lokasi kajian kerana terdapat ramai pelajar KTESA
yang membuat pembelian atas talian. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini
adalah temubual dan rujukan. Manakala kaedah soal selidik dan pemerhatian
digunakan untuk mengenalpasti jenis barangan dan faktor yang menyebabkan
pelajar-pelajar KTESA membuat pembelian atas talian. Secara kesimpulannya,
pakaian adalah jenis barangan yang paling menjadi pilihan oleh pelajar KTESA
dan antara faktor utamanya adalah kerana tidak perlu menunggu kedai dibuka. Hal
ini demikian kerana, perniagaan atas talian dijalankan 24 jam.
KANDUNGAN
Bilangan
|
Perkara
|
Muka
Surat
|
1.
|
Abstrak
|
1
|
2.
|
Kandungan
|
2
|
3.
|
Penghargaan
|
3
|
4.
|
Pengenalan
|
5
|
5.
|
Objektif
|
8
|
6.
|
Lokasi
Kajian
|
9
|
7.
|
Kaedah
Kajian
|
15
|
8.
|
Dapatan
Kajian dan Perbincangan
|
20
|
9.
|
Rumusan
|
30
|
10.
|
Bibliografi
|
31
|
11.
|
Lampiran
|
32
|
2.0 PENGHARGAAN
Bismillahirahmannirahim…
Assalamualaikum
w.b.t dan salam sejahtera. Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izin
kurnianya dapat juga saya menyempurnakan tugasan kerja kursus bagi subjek
Pengajian Am ini. Sepanjang menjalankan kerja kursus ini, saya telah memperoleh
pelbagai pengalaman sama ada pahit mahupun manis. Pengalaman yang amat berharga
bagi saya yang bergelar seorang pelajar. Pengalaman yang saya perolehi
sepanjang menjalankan tugas mungkin hanya datang sekali sahaja dalam hidup
saya. Justeru ini, saya juga telah memperolehi pelbagai maklumat dan
pengetahuan yang lebih terperinci lagi. Dikesempatan ini, saya ingin
mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak tertentu.
Terlebih dahulu
saya mengucapkan terima kasih kepada pihak pentadbir Kolej Tingkatan Enam Shah
Alam, Seksyen 24 Shah Alam khasnya Puan Pengetua iaitu Puan Hajah Ruslina Binti
Salleh dan Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Tingkatan Enam, Puan Viani Anak Aba
kerana memberi sokongan dan kelulusan kepada saya untuk melaksanakan kerja kursus
bagi Pengajian Am ini.
Dalam usaha menjayakan kerja kursus ini, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi
penghargaan kepada Encik Zuraimi Bin Ahmad selaku guru Pengajian Am saya.
Beliau telah meluangkan banyak masa dalam memberi tunjuk ajar dan membimbing
saya untuk menyempurnakan kerja kursus Pengajian Am ini. Seterusnya, saya juga
berterima kasih kepada semua guru yang telah memberi banyak nasihat dan galakan
kepada saya sepanjang penghasilan kerja kursus ini.
Khas untuk ibu bapa saya yang tercinta, iaitu Encik Zolkeple Bin Mohd Said dan
Puan Gina Finanza Binti Daud. Jutaan terima kasih dirakamkan kerana memberi
sokongan moral dan kewangan kepada saya sepanjang proses untuk menyiapkan kerja
kursus Pengajian Am ini.
Penghargaan kepada rakan baik saya iaitu Siti Norhanna Binti Mohd Azan, Nur
Atikah Binti Mad Nawil, Nurin Farisha Binti Mohd Supi dan semua rakan lain atas
kesudian membantu, berkongsi buah fikiran dan memberi segala nasihat kepada
saya. Tidak lupa juga, terima kasih kepada semua responden saya iaitu dalam
kalangan pelajar Kolej Tingatan Enam Shah Alam, Sesyen 24 kerana sudi
meluangkan masa untuk menjawab borang soal selidik dan temubual.
Akhir kata, seikhlas tulus kata terima kasih kepada semua pihak yang
telah membantu saya secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan kerja
kursus Pengajian Am ini. Segala bantuan yang telah anda hulurkan amatlah saya
hargai kerana tanpa bantuan dan sokongan anda semua, tugasan ini tidak dapat
dilaksanakan dengan sempurna.
Sekian, terima
kasih.
3.0 PENGENALAN
Menurut Kamus
Dewan Bahasa Edisi Keempat, istilah penggunaan merupakan perihal ataupun
perbuatan menggunakan sesuatu. Selain itu, pemakaian sesuatu barangan
seperti bahan makanan serta hasil
perusahaan juga ditakrifkan sebagai istilah penggunaan sebagai pemakaian laman
sesawang untuk membeli sesuatu barangan secara atas talian.
Mengikut Kamus Dewan
Bahasa Edisi Keempat, perniagaan bermaksud urusan berjual beli untuk mencari
keuntungan. Selain itu, Perniagaan adalah pertukaran barang atau
perkhidmatan dengan wang untuk tujuan mendapatkan keuntungan atau sebarang
bentuk faedah (Abdullah Munsi Bin Abdul Rahim 1999). Seterusnya, Perniagaan
boleh didefinisikan sebagai pertukaran barang atau perkhidmatan dengan wang atau
alat pertukaran lain, bertujuan untuk mendapat keuntungan atau sebarang bentuk
faedah (Zumilah Zainalaludin 1999).
Perniagaan terbahagi kepada dua iaitu
perniagaan konvensional dan perniagaan
internet. Konsep perniagaan
Internet tidak jauh berbezanya dengan perniagaan konvensional. Peniaga masih
memerlukan produk untuk dijual dan memerlukan pelanggan untuk membeli.
Perbezaannya ialah bagi perniagaan konvensional, proses transaksi urusniaga
tersebut dijalankan secara bersemuka. Pihak pembeli dan penjual perlu berjumpa
dan berinteraksi. Manakala perniagaan internet
hanyalah proses transaksi urusniaga di mana urus niaga tersebut
dijalankan secara dalam talian melalui internet. Pihak pembeli dan penjual tidak
perlu bersemuka dan boleh berada beribu-ribu batu jauhnya.
Menurut Kamus Pelajar
Edisi Kedua, konvensional bermaksud yang biasa dilakukan atau diamalkan,
mengikut atau sebagaimana yang ditentukan oleh konvensi. Sebagai contoh, tidak
menggunakan tenaga nuklear, kimia, biologi dan sebagainya. Manakala, menurut
Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat, internet membawa maksud rangkaian komputer
antarabangsa yang membolehkan pengguna komputer seluruh dunia berhubung antara
satu sama lain dan mencapai maklumat pangkalan data dari seluruh dunia.
Perniagaan Internet atau
nama lainnya perniagaan atas talian merupakan perniagaan yang dilakukan secara online yang mana ia menggunakan internet
sebagai medium perantaraan antara penjual dan juga pembeli. Perniagaan internet
juga adalah sama dengan perniagaan offline
lain di mana ia tetap memerlukan tapak perniagaan, modal, barangan perniagaan
dan juga promosi untuk barang yang diniagakan itu. Apa yang membezakan cumalah
platform sahaja.
Terlalu banyak faedah
yang boleh didapati menerusi internet. Ia hidup dan tidak pernah tidur selama
24 jam sehari, 7 hari seminggu dan 365 hari setahun. Perniagaan internet juga
tidak membataskan perkara–perkara berikut iaitu budaya, bangsa, negara,
sempadan, masa, dan juga jarak. Di internet, kaedah atau pendekatan pemasaran
dan jualan juga adalah berbeza. Selain memerlukan kemahiran untuk mempromosikan
barangan di internet, kita juga memerlukan beberapa tools sebagai sokongan untuk berjaya dengan lebih cepat.
Segala-galanya boleh
dijual di internet tidak kiralah sama ada produk yang ingin dijual mempunyai
nilai atau tidak. Pasaran di internet adalah amat luas tanpa mengira sempadan
geografi dan juga beroperasi selama 24 jam sehari. Inilah dunia perniagaan
internet di mana transaksi jual beli yang berlaku kini bernilai berbilion
dollar tanpa perlu si penjual atau pembeli berjumpa untuk mengenali antara satu
sama lain. (Jurnal Sem 2017).
Antara contoh medium
perniagaan atas talian ialah E-Dagang. Definisi e-dagang adalah mengeksploitasi teknologi dan aplikasi untuk
menghubungkan sistem perniagaan yang kritikal secara terus kepada pelanggan,
pekerja dan pembekal melalui Intranet, Extranet dan WWW, tak kira saiz,
lokasi dan jenis perniagaan. Antara syarat e-dagang memerlukan
pengemaskinian maklumat mutakhir dalam proses pentadbiran dan perniagaan.
Perdagangan elektronik, juga
dipanggil E-dagang atau dalam bahasa Inggerisnya Electronic Commerce (EC)
adalah sebuah sistem perniagaan dan jual beli yang banyak menggunakan kemudahan
teknologi maklumat terutama telekomunikasi canggih sehingga dapat melindungi
dan memuaskan pengguna-penggunanya iaitu yang terdiri daripada penjual, pembeli
dan pihak-pihak yang ketiga seperti bank, syarikat kewangan, syarikat kad
kredit, pengeluar sijil pengesahan digital dan lain-lain lagi. Kebelakangan
ini, ianya banyak menggunakan Internet khususnya Web untuk mengadakan
satu rangkaian yang menyatukan pelanggan, penjual dan pihak-pihak ketiga dalam
satu persekitaran elektronik yang selamat untuk semua pihak dan boleh
dipercayai.
Dengan E-dagang sesebuah syarikat atau
individu boleh melakukan transaksi jual dan beli dari dan di mana sahaja di
dunia ini. Pra syarat terpenting untuk menjalankan perniagaan dalam suasana
yang menggunakan teknologi E-Dagang ini ialah pemilikan kelengkapan IT yang
sesuai dan prasarana telekomunikasi yang membolehkan anda mengkases
Internet. Ini sudah tentunya bermula dengan sebuah komputer, modem dan
talian telefon. Penggunaan E-dagang dijangka akan melonjak naik dari tahun demi
tahun sesuai dengan meningkatnya penerimaan IT di kalangan masyarakat. Walau
bagaimanapun di antara yang membelenggu penerimaan e-dagang secara lebih meluas
di kalangan khalayak ramai ialah persepsi bahawa e-dagang masih tidak boleh
dipercayai dari segi keselamatan dan kepercayaannya berbanding dengan cara-cara
tradisional perdagangan.
Rasionalnya, tajuk kajian ini ialah
faktor pembelian barangan atas talian dalam kalangan pelajar Kolej Tingkatan
Enam Shah Alam, Seksyen 24. Saya telah memilih lokasi kajian di Kolej Tingkatan
Enam Shah Alam adalah kerana lokasinya berhampiran dengan kediaman saya. Lokasi
kajian saya berada di Seksyen 24, Shah Alam manakala kediaman saya bertempat di
Taman Pinggiran USJ, Subang Jaya. Hal ini demikian kerana, saya mempunyai
masalah pengangkutan untuk membuat kajian di lokasi-lokasi yang berjauhan,
4.0 OBJEKTIF
Terdapat dua objektif kajian dalam menjalankan kajian
ini dan kajian yang dibuat adalah berlandaskan kepada objektif yang telah
disusun.
2. Mengkaji
faktor-faktor yang mempengaruhi para pelajar di Kolej Tingkatan Enam Shah Alam,
Seksyen 24, Shah Alam untuk membeli barangan secara dalam talian.
6.0 LOKASI KAJIAN
Peta Daerah Negeri Selangor
Gambar 1 : Peta Daerah Negeri
Selangor
Sumber : Portal Selangor – Portal
Kejayaan Negeri Selangor Darul Ehsan
Berdasarkan Gambar
1 di atas menunjukkan Negeri Selangor Darul Ehsan terletak di bahagian tengah
pantai barat Semenanjung Malaysia dan bersempadan dengan Perak di sebelah
utara, Pahang di sebelah timur dan Negeri Sembilan di sebelah selatan.
Terletak di
bahagian barat Banjaran Titiwangsa, Selangor dibahagikan kepada sembilan daerah
yang terdiri dari Sabak Bernam, Hulu Selangor, Kuala Selangor, Gombak, Klang,
Petaling, Hulu Langat, Kuala Langat dan Sepang seperti yang ditunjukkan dalam
gambar di atas.
Secara
umumnya Selangor diairi oleh empat lembangan sungai utama iaitu lembangan
Sungai Langat dan lembangan Sungai Klang di bahagian selatan serta lembangan
Sungai Bernam dan lembangan Sungai Selangor (lembangan terbesar di negeri ini)
di bahagian utaranya. Sungai-sungai utama ini dilihat sebagai faktor utama
kepada bermulanya petempatan awal masyarakat di sekitar kawasan ini.
Peta Shah Alam
Gambar
2 : Peta Shah Alam
Sumber
: Laman Web Rasmi Majlis Bandaraya Shah Alam
Sebelum 1963, Shah Alam dikenali
sebagai Sungai Renggam dan merupakan sebuah ladang kelapa sawit yang terletak
di antara Petaling Jaya dan Bandar Diraja Klang serta dihubungkan melalui satu
– satunya Lebuhraya pada ketika itu, Lebuhraya Persekutuan.
Shah Alam dibuka pada tahun 1963
bertujuan untuk dijadikan pusat pentadbiran Selangor setelah Kuala Lumpur
dijadikan Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1974. Pada 7 Disember 1978 atas
perkenan DYMM Sultan Selangor ke – 8, Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz
Shah Al- Haj, Shah Alam diisytiharkan sebagai ibu negeri Selangor dengan
keluasan 41.69 km persegi seperti yang ditunjukkan di dalam gambar 2. Semenjak
itu Shah Alam terus mengalami beberapa kali proses perluasan kawasan dan yang
terakhir adalah pada 1 Januari 1997. Melalui Pelan Warta 1190, Shah Alam
diperluaskan kepada 290.3 km persegi.
Kepesatan pembangunan Shah Alam dan kepentingannya yang semakin ketara
telah membawa kepada kenaikan taraf dengan perisytiharannya sebagai sebuah
bandaraya pada 10 Oktober 2000. Pengisytiharan ini disempurnakan oleh YAB Dato’
Seri Dr Mohamad Khir Toyo, Menteri Besar Selangor yang ke –13. Shah Alam yang
ditadbirkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan Majlis Perbandaran Shah Alam sejak
1978 secara automatiknya mendapat taraf Majlis Bandaraya Shah Alam. Kepadatan
penduduk pula diramalkan sehingga 450,000 orang menjelang 2010 hasil dari
penghijrahan rakyat seluruh negara yang mencari peluang pekerjaan selain dari
pertambahan bilangan kelahiran.
Shah Alam ialah ibu negeri bagi Negeri Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Shah Alam, juga merupakan bandaraya yang hampir
dengan bandaraya Kuala Lumpur, hanya dipisahkan oleh Petaling Jaya iaitu sekitar 27
kilometer jaraknya. Jumlah penduduknya dijangka meningkat menjadi 700 000 orang
pada 2014 setelah siapnya beberapa projek perumahan dan sub-bandar di sekitar
Shah Alam. Bunga rasminya ialah bunga Anggerik 'Renantanda Shah Alam' dan
burung rasminya pula ialah burung undan. Secara rasmi Bandar raya ini digelar
dengan gelaran 'Bandar Raya Anggerik' (Laman Web Rasmi Majlis Bandaraya Shah
Alam)
Sekolah Menengah Kebangsaan
Seksyen 24, Shah Alam.
Gambar 3 : Sekolah Menengah
Kebangsaan Seksyen 24, Shah Alam
Sumber : Lapangan Kajian 2017
Kolej Tingkatan Enam Shah Alam
dahulunya dikenali sebagai Sekolah Menengah Kebangsaan Seskyen 24, Shah Alam
seperti yang ditunjukkan di dalam gambar 3. Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen
24, Shah Alam merupakan sebuah sekolah harian di bawah Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) seperti yang ditunjukkan dalam gambar 3 di atas. Terletak
kawasan perumahan Seksyen 24, Shah Alam, sekolah ini mula dibuka pada 1
Disember 1993 dengan 41 orang tenaga pelajar. Pembinaannya adalah di bawah
biayaan Bank Dunia berjumlah RM4 Juta di bahagikan kepada empat buah blok
setinggi tiga tingkat setiap satunya. Blok A dinamakan Anggerik, Blok B
dinamakan Bakawali, Blok C dinamakan Cempaka dan blok D dinamakan Dahlia. (Puan
Hanita, SMK Seksyen 24 Shah Alam)
Sekolah ini dilengkapi dengan 32 buah
bilik darjah, sebuah Dewan Besar, sebuah Rumah Hijau, sebuah Bengkel Kemahiran
Hidup, Bliki Seni, Bilik Sejarah, Bilik Geografi, Pusat Sumber yang disekalikan
dengan Bilik Tayangan. Seterusnya Bilik Gerakan, Bilik Kaunseling, Bilik
Lukisan Kejuruteraan dan Bengkel Teknologi Kejuruteraan. Di samping itu,
disediakan juga kemudahan bilik Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT), Kedai Buku,
Bilik Pengawas, Koperasi Sekolah, Bilik Rawatan, Stor Sukan dan Surau.
Pada tahun pertama sekolah ini dibuka
pada (1993 / 1994). Sekolah ini telah menampung murid-murid peralihan hingga
tingkatan 2. Sekolah ini juga menempatkan pelajar-pelajar dari tiga buah
sekolah yang berhampiran kerana menumpang sementara bangunan sekolah mereka
disiapkan iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 19, Sekolah Menengah
Kebangsaan Taman Sri Muda dan Sekolah Menengah Kebangsaan Alam Megah.
Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 24 ini telah melahirkan lulusan
Penilaian Menengah Rendah (PMR) pada tahun 1995 dengan pencapaian 98%. Seramai
268 pelajar telah menduduki peperiksaan sulung sekolah ini. Manakala, pada
tahun 1996, sejarah kembali terukir dengan kelahiran sulung Sijil Penilaian
Malaysia (SPM) pada tahun 1996. Seramai 78 orang calon telah menduduki
peperiksaan dengan kelulusan 64.98%.(Puan Hanita, SMK Seksyen 24 Shah Alam)
Pada 2009,
bilangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 24, Shah Alam telah bertambah
kepada 544 pelajar lelaki dan 506 pelajar perempuan, menjadikan jumlah
keseluruhan murid seramai 1050 orang. Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 24
juga menawarkan tempat pengajian buat pelajar tingkatan enam pada tahun 2015.
Tingkatan enam wujud di Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 24, Shah Alam
kerana Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 16, Shah Alam ditutup. Oleh yang
demikian, pelajar tingkatan enam Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 16, Shah
Alam diarahkan berpindah ke Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 24, Shah Alam. (Puan Zuziana, SMK Seksyen 24 Shah Alam)
Kolej Tingkatan Enam Shah Alam
Gambar 4 :
Kolej Tingkatan Enam Shah Alam, Seksyen 24, Shah Alam
Sumber : Lapangan
Kajian 2017
Berdasarkan gambar 4, beginilah
keadaan Kolej Tingkatan Enam Shah Alam sekarang. Pada tahun 2017, Sekolah
Menengah Kebangsaan Seksyen 24, Shah Alam dengan rasminya telah bertukar menjadi
Kolej Tingkatan Enam Shah Alam. Justeru itu, bagi pelajar tingkatan satu hingga
tingkatan lima, mereka diarahkan berpindah ke sekolah-sekolah lain yang berada
di sekitar Shah Alam. Contoh sekolah menengah yang berdekatan ialah, Sekolah
Menengah Kebangsaan Seksyen 24 (2), Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 19,
Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 18 dan sebagainya.
Pada
tahun 2014, Pelajar tingkatan enam dari Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan
Salahuddin Abdul Aziz (SAAS) dan pelajar tingkatan enam dari Sekolah Menengah
Kebangsaan Seksyen 16 disatukan di Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 16, Shah
Alam. Kemudian, setelah setahun di sekolah tersebut, pelajar tingkatan enam
Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 16 diarahkan untuk berpindah ke kolej ini
yang dahulunya dikenali sebagai Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 24 pada
tahun 2015.
Pada
tahun 2016, pertambahan pelajar tingkatan enam berlaku ekoran perpindahan dari
pelajar Sekolah Menengah TTDI Jaya ke kolej ini yang dahulunya dikenali sebagai
Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 24. Pada tahun 2017, pelajar tingkatan enam
dari dua buah sekolah juga telah dipindahkan ke Kolej Tingkatan Enam Shah Alam
ini. Dua buah sekolah yang berpindah ke kolej ini adalah Sekolah Menengah
Kebangsaan Alam Megah dan Sekolah Menengah Kebangsaan Seafield. Setelah
pelajar-pelajar tingkatan enam dari sekolah-sekolah yang berbeza ini disatukan
di sekolah ini, sekolah ini telah dinaiktaraf menjadi Kolej Tingkatan Enam Shah
Alam dan telah menjadi pusat tingkatan enam bagi daerah Shah Alam.
7.0
KAEDAH KAJIAN
METODOLOGI
Pendahuluan
Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat tahun 2010, metodologi
membawa maksud sistem yang merangkumi kaedah dan prinsip yang digunakan dalam
suatu kegiatan atau disiplin. Maksud metodologi ialah kaedah, jalan, teknik,
ragam, gaya, rentak, corak dan sistem. Metolodogi juga bermaksud ilmu tentang
metode atau disiplin yang digunakan semasa melakukan sesuatu kajian tertentu
untuk mencapai tujuan tertentu. Antara perkara penting yang dibincangkan dalam
bahagian ini adalah reka bentuk kajian, sampel kajian, instrumen kajian, cara
pengumpulan data dan cara menganalisis data.
Oleh itu, dalam bahagian ini pengkaji
akan membincangkan reka bentuk kajian, sampel kajian, instrumen kajian dan
prosedur prosedur analisis data bagi menjawab persoalan-persoalan kajian yang
telah dikemukakan. Selain itu, metodologi kajian juga boleh digunakan untuk
memastikan objektif kajian dapat dicapai.
7.1 Reka Bentuk Kajian
Reka bentuk kajian memberi gambaran tentang kerangka, perancangan atau
strategi yang menentukan prosedur kajian. Aspek-aspek reka bentuk merangkumi pendekatan
kajian, kaedah persampelan, cara
pengumpulan data dan teknik memproses dan menganalisis data, dan
mempersembahkan data. Kajian ini adalah untuk mengenalpasti barangan yang
dibeli oleh pelajar-pelajar melalui perniagaan atas talian Kolej Tingkatan Enam
Shah Alam dan faktor-faktor yang mempengaruhi pembelian atas talian oleh
pelajar-pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam.
Instrumen Kajian
Secara umumnya instrumen kajian ialah apa-apa alat, atau
cara atau apa-apa kaedah untuk memperolehi dan mengumpul data kajian. Instrumen kajian merupakan satu alat
yang digunakan oleh menyelidik ketika menjalankan sesuatu penyelidikan.
Instrumen kajian digunakan sebagai asas bagi memperoleh data seperti mana yang
dikehendaki oleh penyelidik untuk mencapai objektif kajian. Kaedah yang
digunakan oleh pengkaji ialah kaedah soal selidik, kaedah pemerhatian dan
kaedah temubual. Sebanyak 30 orang responden yang akan dipilih secara rawak
yang terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan untuk memperoleh data
terbahagi dua iaitu kuantitatif dan kualititatif.
Jadual
1 : Kaedah Instrumen Kajian
Kaedah
|
Instrumen
|
Kuantitatif
|
Borang Soal Selidik
|
Kualitatif
|
Rujukan dan Pemerhatian
|
7.2.1 Pemerhatian
Kaedah
pemerhatian merupakan kaedah terawal dalam penyelidikan. Kaedah ini dijalankan
bertujuan memahami mengetahui dan memahami situasi lapangan kajian dan
memperoleh segala maklumat secara langsung. Pengkaji akan melihat sendiri
faktor-faktor pembelian barangan secara dalam talian dan jenis aplikasi media
sosial yang digunakan untuk membeli barangan secara dalam talian oleh
pelajar-pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam, Seksyen 24. Gambar-gambar telah
diambil dari tempat kajian semasa pemerhatian dibuat sebagai bukti dalam kajian
ini.
7.2.2 Soal Selidik
Pengkaji
telah mengedarkan borang soal selidik kepada 30 orang responden secara rawak
iaitu dalam kalangan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam. Tujuannya adalah
untuk memudahkan kerja kajian pengkaji untuk mengkaji jawapan yang diberikan
sama ada positif atau sebaliknya. Dalam borang soal selidik tersebut, terdapat
tiga bahagian, iaitu bahagian A, bahagian B, dan bahagian C.
Bahagian A merupakan bahagian data
demografi responden. Dalam bahagian ini, terdapat empat soalan yang diajukan.
Soalan pertama yang diajukan adalah mengenai jantina pelajar Kolej Tingkatan
Enam Shah Alam sama ada lelaki atau perempuan. Soalan keduanya pula mengenai
umur pelajar kolej tersebut. Seterusnya, soalan mengenai bangsa pelajar kolej
terbabit. Selepas itu, diikuti dengan soalan mengenai agama pelajar kolej
tersebut
Sehubungan itu, bahagian B pula adalah
mengenal pasti faktor-faktor yang mendorong pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah
Alam untuk membeli secara dalam talian. Dalam bahagian ini terdapat sembilan
soalan yang diajukan. Soalan-soalan tersebut telah diskalakan kepada lima
peringkat di mana 1 sangat setuju, 2 setuju, 3 tidak pasti, 4 tidak setuju dan
5 sangat tidak setuju dengan soalan yang diberikan. Soalan pertama mengenai
penjimatan kos disebabkan harga barang yang lebih murah. Kedua mengenai kualiti
barangan yang lebih bermutu tinggi. Seterusnya, yang ketiga ialah pilihan
banyak yang boleh diperolehi dan diikuti soalan mengenai menjimatkan masa
ketika aktiviti pembelian dibuat. Selain itu, soalan kelima adalah mengenai
sistem penghantaran yang teratur dan diiringi dengan soalan yang keenam iaitu
barang yang dibeli mempunyai jaminan. Soalan yang ketujuh pula mengenai tidak
perlu layan kerenah jurujual serta diikuti soalan kelapan iaitu perbandingan
barang dapat dilakukan dengan cepat dan mudah. Soalan yang terakhir sekali yang
dikemukakan dalam bahagian ini pula ialah terdapat pelbagai jenama dari dalam
dan luar negara yang ditawarkan semasa aktiviti pembelian secara dalam talian
dibuat.
Bahagian yang terakhir sekali adalah
bahagian C. Bahagian ini adalah menjurus kepada jenis aplikasi media sosial
yang digunakan oleh pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam untuk membeli
barangan secara dalam talian. Dalam bahagian ini terdapat beberapa jenis
aplikasi media sosial yang dicadangkan kepada responden untuk dinilai dan
disediakan tiga ruang kosong bagi responden yang pernah membeli barangan secara
dalam talian dengan menggunakan aplikasi selain daripada yang telah dicadangkan.
Antara aplikasi media sosial yang dicadangkan ialah Instagram, Facebook,
Wechat, Whatsapp, Telegram, Tumblr dan tiga ruangan kosong untuk cadangan
selain daripada yang telah dicadangkan.
7.2.3 Temubual
Pengkaji
telah menemu bual dua orang pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam. Seorang
daripada lelaki iaitu Hoh Chee Hou dan seorang lagi adalah pelajar perempuan
iaitu Anis Mahirah mengenai faktor-faktor pembelian barangan secara dalam
talian yang dibuat dan jenis aplikasi media sosial yang digunakan untuk membeli
barangan secara dalam talian. Salah satu temu bual tersebut berjalan selama 10
minit manakala temu bual lagi berjalan selama 15 minit. Hasil dari temu bual
tersebut, pengkaji dapat menjadikan catatan yang diperoleh sebagai panduan
dalam menjalankan kerja kursus ini.
7.2.4 Rujukan
Sebelum memulakan
kajian, pengkaji telah membaca dan merujuk beberapa bahan rujukan terlebih
dahulu. Antara bahan rujukan yang sesuai termasuklah buku rujukan Pengajian Am,
majalah, surat khabar dan melayari internet. Data-data dan maklumat yang
pengkaji kumpulkan iti sangat berguna dalam kajian ini. Sekiranya pengkaji
mempunyai sebarang masalah, pengkaji
juga akan merujuk kepada guru subjek Pengajian Am dan berbincang terlebih
dahulu.
7.3 Sampel Kajian
Persampelan
ialah kumpulan manusia, institusi,
tempat atau fenomena yang menjadi sumber informasi yang diperlukan oleh
pengkaji. Pemilihan sampel dalam tinjauan adalah secara rawak daripada satu
populasi yang dikenal pasti. Responden kajian terdiri daripada 30 orang pelajar.
Mereka terdiri daripada 13 orang lelaki dan 17 orang perempuan dari pelajar di Kolej
Tingkatan Enam Shah Alam, Seksyen 24 akan diambil sebagai responden. Responden
terbatas kepada pelajar yang berada di Kolej Tingkatan Enam Shah Alam, Seksyen
24 dan mengisi borang soal selidik dengan lengkap pada hari kejadian
dijalankan.
Bagi teknik persampelan yang
digunakan dalam kajian ini pula ialah menggunakan teknik persampelan rawak
mudah dimana dengan menggunakan prosedur persampelan ini, setiap pelajar di Kolej Tingkatan Enam Shah Alam,
Seksyen 24 mempunyai peluang yang sama untuk dipilih sebagai responden. Sampel
kajian terdiri daripada 30 orang pelajar dan 30 borang soal selidik akan
diberikan kepada mereka secara rawak mudah untuk memperoleh data yang lebih
tepat.
7.4 Cara Pengumpulan Data
Data dan maklumat
kajian ini dikumpul dengan cara seperti dokumentasi, borang soal selidik, temu
bual dan pemerhatian.
7.4.1 Dokumentasi
Kajian ini
dimulakan dengan kajian terhadap bahan-bahan bertulis yang telah diterbitkan seperti
buku dan internet bagi mendapatkan maklumat berkenaan, mengenal pasti jenis
barangan yang menjadi pilihan dalam kalangan pelajar di Kolej Tingkatan Enam
Shah Alam untuk dibeli secara dalam talian dan faktor-faktor yang mendorong
para pelajar di Kolej Tingkatan Enam Shah Alam untuk dibeli secara dalam
talian.
7.4.2 Pemerhatian
Kaedah pemerhatian
ini telah dijalankan pada pukul 8 pagi hingga 12:30 tengahari di Kolej
Tingkatan Enam Shah Alam.
7.4.3 Soal Selidik
Borang soal
selidik yang sesuai telah pengkaji buat untuk mendapatkan dan mengumpul
maklumat yang tepat dan betul berdasarkan objektif kajian. Borang telah
diedarkan secara rawak kepada 30 orang responden di kawasan kajian. Borang soal
selidik terdiri daripada tiga bahagian iaitu Bahagian A, Bahagian B dan
Bahagian C. Bahagian A adalah tentang maklumat diri responden. Bahagian B pula mengenal pasti faktor-faktor yang mendorong responden
untuk membeli secara dalam talian. Manakala Bahagian C adalah soalan mengenai
jenis aplikasi media sosial yang digunakan oleh responden untuk membeli
barangan di atas talian. Borang soal selidik ini diedarkan kepada 30 orang
responden yang dipilih secara rawak ketika pengkaji mengunjungi Kolej Tingkatan
Enam Shah Alam.
7.5 Pemprosesan, Analisis dan
Mempersembahkan Data
Ini adalah
peringkat terakhir dimana pengkaji menganalisis secara deskriptif untuk
menganalisis data daripada soal selidik dan penilaian untuk menghasilkan
laporan kajian. Data yang telah diperoleh daripada analisis ini menggunakan
bilangan, peratusan, jadual, graf, dan carta.
8.0 DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN
Dalam dapatan kajian yang dijalankan,
bahagian ini membincangkan Analisa data dan memaparkan hasil penemuan kajian
yang telah dilakukan daripada borang soal selidik yang telah diisi oleh
responden. Data yang telah dimasukkan diproses bagi mendapatkan statistic
seperti nilai peratusan.
Bahagian A : Data
Demografi Responden
1.
Jantina
Seramai 30 orang responden terdiri
daripada pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam. Huraian analisis latar
belakang responden melibatkan aspek jantina, umur, bangsa dan agama yang
dipersembahkan dalam bentuk jadual dan rajah.
Jantina
|
Nilai
|
Peratus
|
Lelaki
|
7
|
23%
|
Perempuan
|
23
|
77%
|
Jadual
1 : Jantina
(Sumber : Kajian Lapangan 2017)
Rajah
1 : Jantina
(Sumber
: Kajian Lapangan 2017)
Dapatan hasil kajian menunjukkan
daripada 30 orang responden, seramai 7 orang (23%) adalah terdiri daripada
responden lelaki, manakala bakinya sebanyak 23 orang (77%) adalah responden
perempuan. Terdapat perbezaan jurang yang besar dalam pemilihan jantina kerana
borang soal selidik diedarkan secara rawak kepada pelajar di Kolej Tingkatan
Enam Shah Alam. Responden perempuan lebih ramai berbanding lelaki adalah kerana
kebanyakkan pelajar KTESA mempunyai bilangan pelajar perempuan yang lebih ramai
daripada pelajar lelaki.
2.
Umur
Dalam
melakukan kajian ini, dapatan hasil kajian menunjukkan kesemua 30 orang
responden (100%) adalah terdiri daripada lingkungan umur 18 hingga 25 tahun.
Hal ini demikian kerana, pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam memang terdiri
daripada lingkungan umur 18 hingga 25 tahun.
3.
Bangsa
Bangsa
|
Nilai
|
Peratus
|
Melayu
|
25
|
83%
|
Cina
|
3
|
10%
|
India
|
2
|
7%
|
Jadual 2 : Bangsa
(Sumber : Kajian Lapangan 2017)
Rajah 2 : Bangsa
(Sumber : Lapangan Kajian 2017)
Dapatan hasil kajian menunjukkan
daripada 30 orang responden, seramai 25 orang (83%) adalah terdiri daripada
responden berbangsa Melayu. Manakala, seramai 3 orang (10%) adalah terdiri
daripada responden berbangsa Cina. Diikuti dengan 2 orang (7%) responden yang
berbangsa India seperti yang ditunjukkan dalam jadual 2 dan rajah 2 di atas.
Responden yang berbeza bangsa mempunyai pilihan dan faktor pembelian barang
atas talian yang berbeza. Bangsa Melayu lebih ramai berbanding pelajar Cina dan
India adalah kerana majoriti pelajar KTESA adalah Melayu, manakala pelajar Cina
dan India ialah minoriti.
4.
Agama
Agama
|
Nilai
|
Peratus
|
Islam
|
25
|
62%
|
Buddha
|
1
|
8%
|
Hindu
|
2
|
15%
|
Lain-lain
|
2
|
15%
|
Jadual 3 : Agama
(Sumber : Lapangan Kajian 2017)
Rajah
3 : Agama
(Sumber
: Lapangan Kajian 2017)
Berdasarkan hasil kajian, seramai 30
orang responden yang disoal selidik, seramai 25 orang (62%) adalah terdiri
daripada responden yang beragama Islam. Manakala responden yang beragama Buddha
terdiri daripada 1 orang (8%) sahaja. Diikuti dengan responden yang beragama
Hindu adalah 2 orang (15%) dan selebihnya adalah responden yang beragama
lain-lain seperti yang ditunjukkan dalam jadual 3 dan rajah 3 di atas.
Responden yang berbeza agama ini adalah kerana borang soal selidik yang
diedarkan kepada pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam adalah secara rawak dan
didapati agama Islam paling ramai adalah kerana bangsa Melayu juga paling ramai
dalam kategori bangsa seperti Jadual 2 dan Rajah 2. Justeru itu, responden yang
beragama Islam adalah paling ramai.
Bahagian
B : Jenis Barang Yang Dibeli Melalui Perniagaan Atas Talian
Seramai 30 orang responden terdiri
daripada pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam. Bahagian B mengalisis jenis
barang yang dibeli oleh pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam melalui
perniagaan atas talian. Analisis dipersembahkan dalam bentuk jadual dan rajah.
Jenis
Barang Yang Dibeli Melalui Perniagaan Atas Talian
|
Nilai
|
Peratus
|
Barang Elektronik
|
6
|
20%
|
Barang Kosmetik dan Produk Kesihatan
|
7
|
23%
|
Pakaian
|
13
|
44%
|
Bahan Bacaan
|
3
|
10%
|
Kelengkapan Rumah
|
1
|
3%
|
Jadual
4 : Jenis Barang
(Sumber
: Dapatan Kajian 2017)
Rajah
4 : Jenis Barang
(Sumber
: Dapatan Kajian 2017)
Berdasarkan hasil kajian, seramai 30
orang responden yang disoal selidik. Pilihan pertama bagi jenis barang yang
dibeli melalui perniagaan atas talian ialah barang elektronik. Seramai 6 orang
responden (20%) membeli barang elektronik melalui perniagaan atas talian. Pilihan
kedua bagi jenis barang yang dibeli melalui perniagaan atas talian ialah barang
kosmetik dan produk kesihatan. Seramai 7 orang responden (23%) membeli barangan
kosmetik dan produk kesihatan. Diikuti dengan pilihan ketiga iaitu pakaian.
Seramai 13 orang responden (44%) membeli pakaian. Seterusnya, pilihan keempat
bagi jenis barang yang dibeli melalui perniagaan atas talian ialah bahan
bacaan. Seramai 3 orang responden (10%) membeli bahan bacaan. Diikuti dengan
pilihan kelima bagi jenis barang yang dibeli melalui perniagaan atas talian
ialah kelengkapan rumah. Seorang responden (3%) membeli kelengkapan rumah.
Berdasarkan hasil kajian saya, yang
menjadi pilihan majoriti responden bagi pembelian barang melalui perniagaan
atas talian ialah pakaian iaitu seramai 13 orang responden (44%). Hal ini
demikian kerana pakaian yang dijual di atas talian mempunyai banyak pilihan.
Pilihan yang ditawarkan bukan sahaja dari segi warna, malahan rekaan pakaian
dan juga saiz yang pelbagai. Selain itu, pembelian atas talian juga mempunyai
pakaian yang terkini berbanding kedai-kedai biasa. Hal ini demikian kerana,
kebanyakan pembekal mengambil masa yang lama untuk mengagihkan pakaian terkini
ke setiap kedai-kedai biasa. Selain itu, pembelian pakaian di atas talian lebih
menjimatkan masa, wang, tenaga dan mudah kerana tidak perlu melayan kerenah
jurujual pakaian.
Pilihan kedua terbanyak bagi jenis
barang yang dibeli melalui perniagaan atas talian ialah barangan kosmetik dan
produk kesihatan iaitu seramai 7 orang responden (23%). Barangan kosmetik dan
produk kesihatan mendapat sambutan yang hangat selepas pakaian. Hal ini juga
disokong kerana responden perempuan lebih ramai berbanding responden lelaki
seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 1 dan Rajah 1. Kebanyakannya, responden
perempuan yang membeli barangan kosmetik dan produk kesihatan ini. Selain itu,
jualan barangan kosmetik dan produk kesihatan mempunyai strategi pemasaran yang
sangat baik seperti melakukan tutorial,
menunjukkan maklum balas pengguna yang telah memakai produk tersebut dan sering
menawarkan harga yang berpatutan. Perkara telah ini menyumbang responden untuk
membeli barang kosmetik dan produk kesihatan.
Pilihan ketiga terbanyak bagi jenis
barang yang dibeli melalui perniagaan atas talian ialah barang elektronik iaitu
seramai 6 orang responden (20%). Hal ini demikian kerana, strategi pemasaran
barangan elektronik kurang baik berbangding barangan kosmetik dan produk
kesihatan, Namun, strategi pemasaran barangan elektronik lebih baik berbanding
bahan bacaan dan kelengkapan rumah. Antara barang elektronik yang menjadi
pilihan responden ialah telefon bimbit. Pembelian barang elektronik seperti
telefon bimbit dalam talian memudahkan responden untuk membuat keputusan. Hal
ini demikian kerana, kebanyakan kedai-kedai lain yang bukan menjalankan
perniagaan atas talian kebiasaannya mendesak pengguna untuk membeli produk
tersebut untuk mengejar komisyen sehingga membuat pengguna tidak selesa untuk
membuat pilihan yang tepat. Oleh itu, pembelian barang elektronik melalui atas
talian memberi banyak kebaikan seperti dapat mengetahui spek-spek atau
model-model dengan lebih tenang dan teliti.
Seterusnya, bagi jenis barang yang
dibeli melalui perniagaan atas talian untuk bahan bacaan dan kelengkapan rumah,
kedua-duanya mencatatkan pilhan yang minima iaitu bahan bacaan seramai 3 orang responden
(10%) manakala kelengkapan rumah hanya seorang responden (3%). Tidak ramai
responden membeli bahan bacaan melalui perniagaan atas talian kerana kebiasaanya
pengguna yang lebih suka berbelanja bahan bacaan di kedai-kedai buku. Kelemahan
apabila membeli bahan bacaan melalui atas talian ialah pengguna tidak dapat
melihat synopsis bahan bacaan tersebut dan tidak dapat membelek-belek bahan
bacaan itu terlebih dahulu untuk memperoleh info yang padat. Bagi kelengkapan
rumah pula, hasil kajian mendapati pilihan ini adalah yang paling sedikit. Hal
ini demikian kerana, kelengkapan rumah yang dijualkan di atas talian
kebiasaanya tidak mempunyai jaminan jika berlaku sebarang kerosakan seperti
mesin basuh, televisyen dan sebagainya.
Bahagian C : Mengkaji
Faktor-faktor yang Mendorong Pelajar untuk Membeli Barang Atas Talian
Pada bahagian ini responden telah
diutarakan 11 soalan mengenai faktor-faktor yang mendorong pelajar Kolej
Tingkatan Enam Shah Alam untuk membuat pembelian atas talian.
Bil
|
Penyataan
|
Sangat
Tidak Setuju
|
Kurang
Pasti
|
Sangat
Setuju
|
|||
1
|
Soalan 1
|
2
|
6.7%
|
15
|
50%
|
13
|
43.3%
|
2
|
Soalan 2
|
2
|
6.7%
|
19
|
63.3%
|
9
|
30%
|
3
|
Soalan 3
|
3
|
10%
|
11
|
36.7%
|
16
|
53.3%
|
4
|
Soalan 4
|
0
|
0%
|
11
|
36.7%
|
19
|
63.3%
|
5
|
Soalan 5
|
3
|
10%
|
19
|
63.3%
|
8
|
26.7%
|
6
|
Soalan 6
|
3
|
10%
|
18
|
60%
|
9
|
30%
|
7
|
Soalan 7
|
1
|
3.3%
|
16
|
53.3%
|
13
|
43.3%
|
8
|
Soalan 8
|
2
|
6.7%
|
15
|
50%
|
13
|
43.3%
|
9
|
Soalan 9
|
2
|
6.7%
|
18
|
60%
|
10
|
33.3%
|
10
|
Soalan 10
|
1
|
3.3%
|
6
|
20%
|
23
|
76.7%
|
11
|
Soalan 11
|
0
|
0%
|
8
|
26.7%
|
22
|
73.3%
|
Jadual
5 : Faktor-faktor yang mendorong pelajar untuk membeli barang atas talian
(Sumber
: Lapangan Kajian 2017)
(Sumber : Lapangan Kajian 2017)
Soalan 1 yang disoal kepada responden
ialah mengenai kos pengangkutan yang dapat dijimatkan. Bagi soalan ini, 2 orang
sangat tidak setuju bersamaan 6.7%, 15 orang kurang pasti bersamaan 50% dan 13
orang sangat setuju bersamaan 43.3% seperti jadual 5 dan rajah 5 di atas.
Kajian mencatatkan keputusan kurang pasti adalah yang paling ramai. Hal ini
demikian kerana, kebanyakan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam banyak
menggunakan kenderaan awam sebagai pengangkutan.
Soalan 2 yang disoal kepada responden
ialah mengenai penghantaran yang cekap. Bagi soalan ini, 2 responden sangat
tidak setuju bersamaan 6.7%, 19 responden kurang pasti bersamaan 63.3% dan 9 responden
sangat setuju bersamaan 30% seperti jadual 5 dan rajah 5 di atas. Kajian
mencatatkan keputusan kurang pasti adalah paling ramai. Hal ini demikian
kerana, kebanyakan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam kurang pasti dengan
penghantar yang cekap dari pembelian atas talian.
Soalan 3 yang disoal kepada responden
ialah mengenai barangan dalam talian lebih murah berbanding di kedai. Bagi
soalan ini, 3 responden sangat setuju bersamaan 10%, 11 responden kurang pasti
bersamaan 36.7% dan 16 responden sangat setuju bersamaan 53.3% seperti jadual 5
dan rajah 5 di atas. Hal ini demikian kerana, kebanyakkan pelajar Kolej
Tingkatan Enam Shah Alam sangat setuju bahawa barangan dalam talian lebih murah
berbanding di kedai.
Soalan 4 yang disoal kepada responden
ialah mengenai perniagaan atas talian mempunyai banyak pilihan. Bagi soalan
ini, tiada responden yang sangat tidak setuju dengan penyataan ini, 11
responden kurang pasti bersamaan 36.7% dan 19 responden sangat setuju dengan
penyataan ini bersamaan 63.3% seperti jadual 5 dan rajah 5 di atas. Hal ini demikian
kerana, kebanyakan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam sangat setuju bahawa
terdapat banyak pilihan barang dalam perniagaan atas talian berbanding pilihan
barang di kedai-kedai.
Soalan 5 yang disoal kepada responden
ialah mengenai kualiti barang terjamin. Bagi soalan ini, 3 responden sangat
tidak setuju bersamaan 10%, 19 responden kurang pasti bersamaan 63.3% dan 8
responden sangat setuju bersamaan 26.7% seperti jadual 5 dan rajah 5 di atas.
Hal ini demikian kerana, kebanyakkan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam
tidak begitu pasti dengan kualiti barang yang terjamin dari pembelian atas
talian.
Soalan 6 yang disoal kepada responden
ialah terdapat banyak kedai dalam talian yang pakar dalam bidang tertentu. Bagi
soalan ini, 3 responden sangat tidak setuju bersamaan 10%, 18 responden kurang
pasti bersamaan 60% dan 9 responden sangat setuju bersamaan 30% seperti jadual
5 dan rajah 5 di atas. Kajian mencatatkan peratusan kurang pasti adalah paling
ramai. Hal ini demikian kerana, kebanyakan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah
Alam tidak begitu pasti sama ada kedai dalam talian adalah pakar dalam bidang
tertentu.
Soalan 7 yang disoal kepada responden
ialah pembayaran pembelian dapat dilakukan dengan mudah. Bagi soalan ini,
seorang responden sangat tidak setuju bersamaan 3.3%, 16 responden bersamaan
53.3% dan 13 responden bersamaan 43.3% seperti jadual 5 dan rajah 5 di atas.
Kajian mencatatkan peratusan kurang pasti adalah paling besar. Hal ini demikian
kerana, kebanyakan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam tidak merasakan
bahawa cara pembayaran atas talian adalah mudah.
Soalan 8 yang disoal kepada responden
ialah perbandingan barang dapat dilakukan dengan cepat dan mudah. Bagi soalan
ini, 2 responden sangat tidak setuju bersamaan 6.7%, 15 responden tidak pasti
bersamaan 50% dan 13 responden sangat setuju bersamaan 43.3% seperti jadual 5
dan rajah 5 di atas. Kajian mencatatkan peratusan kurang pasti adalah paling
tinggi. Hal ini demikian kerana, kebanyakan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah
Alam tidak pasti tentang perbandingan barang dapat dilakukan dengan cepat dan
mudah.
Soalan 9 yang disoal kepada responden
ialah kesuntukan masa yang menyebabkan perbelanjaan dalam talian menjadi
pilihan. Bagi soalan ini, 2 responden sangat tidak setuju bersamaan 6.7%, 18
responden kurang pasti bersamaan 60% dan 10 responden sangat setuju bersamaan
33.3% seperti jadual 5 dan rajah 5 di atas. Kajian mencatatkan peratusan kurang
pasti adalah paling tinggi. Hal ini demikian kerana, kebanyakan pelajar Kolej
Tingkatan Enam Shah Alam tidak mengalami kesuntukan masa.
Soalan 10 yang disoal kepada
responden ialah tidak perlu tunggu siang hari sehingga kedai dibuka. Bagi
soalan ini, seorang responden sangat tidak setuju bersamaan 33.3%, 6 responden
kurang pasti bersamaan 20% dan 23 responden sangat setuju bersamaan 76.7%.
Kajian mencatatkan peratusan sangat setuju adalah paling tinggi. Hal ini
demikian kerana kebanyakan pelajar Koleh Tingkatan Enam Shah Alam setuju bahawa
tidak perlu menunggu kedai dibuka untuk membuat pembelian.
Soalan 11 yang disoal kepada
responden ialah tidak perlu melayan kerenah jurujual. Bagi soalan ini, tiada
responden sangat tidak setuju, 8 responden tidak pasti bersamaan 26.7% dan 22
responden sangat setuju bersamaan 73.3% seperti jadual 5 dan rajah 5 di atas.
Kajian mencatatkan peratusan sangat setuju adalah paling tinggi. Hal ini
demikian kerana, kebanyakan pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam tidak suka
melayan kerenah jurujual di kedai.
9.0 RUMUSAN
Kajian ini
bertujuan untuk mengetahui jenis barang yang dibeli oleh pelajar Kolej
Tingkatan Enam Shah Alam melalui perniagaan atas talian. Soal selidik telah
digunakan sebagai instrument kajian ini. Skop kajian ini adalah meliputi
persoalan mengenai faktor-faktor pembelian barang atas talian oleh pelajar
Kolej Tingkatan Enam Shah Alam.
Pengkaji telah menjalankan kajian
keatas 30 orang responden berbeza jantina, bangsa dan agama. Data mentah yang
telah diperoleh daripada kajian ini dianalisa oleh pengkaji sendiri. Analisa
kajian ini dilakukan secara deskriptif dengan mengambil kira kekerapan dan
peratusan.
Kesimpulannya, pembelian barang atas
talian memberi banyak kemudahan kepada pelajar Kolej Tingkatan Enam Shah Alam
dalam urusan jual beli. Antara faedah perniagaan atas talian ialah urusniaga
yang lebih mudah dan pantas iaitu hanya perlu menekan papan kekunci sahaja. Ini
kerana, urusan jual beli yang dilakukan tidak melibatkan pertemuan penjual dan
pembeli secara langsung. Barang yang dipesan pula tidak memerlukan tempoh masa
lama untuk sampai kepada pembeli.
Seterusnya, urusan pembelian boleh
dilakukan pada bila-bila masa kerana lazimnya perniagaan atas talian ini
beroperasi tanpa had masa. Selain itu, mereka yang berurusniaga secara atas
talian juga mampu menjimatkan banyak kos kerana perniagaan atas talian tidak
memerlukan permis perniagaan yang besar dan kakitangan yang ramai. Justeru,
peniaga dapat menjimatkan kos permis perniagaan dan kos gaji pekerja. Manakala
bagi pembeli pula, mereka dapat menjimatkan kos petrol, masa, dan tenaga kerana
tidak perlu keluar untuk membeli barangan yang dihajati.
10.0
BIBLIOGRAFI
Kamus dan Ensaiklopedia
1. Kamus
Dewan Bahasa dan Pustaka, 1984.
2. Kamus
Dwibahasa, 1994. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Majalah
dan Buku
1. Ammar
Zahar. “Empayar Perniagaan Internet” dlm. Majalah Perniagaan, hlm 191-196,
2012.
2. D.
Dooley. “Business Book” dlm Business Book, hlm 2-5, 30 Jun 2007
Maaf boleh saya tanya, di kte shah alam ada asrama ke disediakan?
ReplyDeleteMinta izin untuk menggunakan ayat dan maklumat dalam ni ya
ReplyDeleteIzinkan saya untuk menjadikan kerja kursus ini sebagai panduan kerja kursus saya ya..
ReplyDelete